Friday, October 6, 2023

Mild the Mist upon the Hill || Class 9 || Lesson 6 || All Stanza || Poem || Explanations || Summary || Hindi Translation || Word Meaning || Solution || Extra Question ||

Class 9

Lesson 6

Mild the Mist upon the Hill
Mild the Mist upon the Hill

Emily Jane Bronte
Emily Jane Bronte

The poet and the text:

Emily Jane Bronte (1818 - 1848) was an English poet and nevelist, best remembered for her only novel, Wuthering Heights, long considered a classic of English literature.

     In this poem the blue mist that surrounds the distant mountain reminds the poet of the happy days of youth and childhood that she left behind. As she describes the landscape, she shifts from ythe present moment to the poet, and then to the present again.


Poem:

Mild the Mist Upon the Hill : Analysis

Explanation of Stanza One

Mild the mist upon the hill
Telling not of storms tomorrow;
No, the day has wept its fill,
Spent its store of silent sorrow.

As previously mentioned, the poem immediately attempts to create a peaceful and natural image for the viewer: a misty hilltop. This image works well to frame a poem with, because it’s an open concept without specific connotations that would tie the image irrevocably to an idea in the reader’s mind.
     The rest of the verse uses personification to create a metaphor for the daytime, suggesting that rainy days are sorrowful ones, because the “day has wept its fill.” The alliteration continues in the final line, where every word that’s longer than three letters begins with the same letter, which is a strong finish to the verse, considering that it begins in a similar fashion.
     This kind of pattern allows Brontë to create a concept that is both open and meaningful, because while her intentions with the poem’s meaning are unclear, she does make heavy use of poetic devices, along with word choice such as “storms,” “wept,” and “sorrow.” This creates a very noticeable atmosphere for the piece that is unmistakable to the reader, even as they interpret the images and metaphors in their own unique way: the mild mist upon the hill means that the world is taking a break from being sorrowful.
(जैसा कि पहले उल्लेख किया गया है, कविता तुरंत दर्शकों के लिए एक शांतिपूर्ण और प्राकृतिक छवि बनाने का प्रयास करती है: एक धुंधली पहाड़ी चोटी। यह छवि एक कविता को फ्रेम करने के लिए अच्छी तरह से काम करती है, क्योंकि यह विशिष्ट अर्थों के बिना एक खुली अवधारणा है जो छवि को पाठक के दिमाग में एक विचार से अपरिवर्तनीय रूप से बांध देगी।
     बाकी कविता दिन के लिए एक रूपक बनाने के लिए मानवीकरण का उपयोग करती है, यह सुझाव देती है कि बरसात के दिन दुखद होते हैं, क्योंकि "दिन पूरी तरह से रो चुका है।" अनुप्रास अंतिम पंक्ति में जारी रहता है, जहां तीन अक्षरों से अधिक लंबा प्रत्येक शब्द एक ही अक्षर से शुरू होता है, जो कि कविता का एक मजबूत अंत है, यह देखते हुए कि यह समान तरीके से शुरू होता है।
     इस प्रकार का पैटर्न ब्रोंटे को एक ऐसी अवधारणा बनाने की अनुमति देता है जो खुली और सार्थक दोनों है, क्योंकि कविता के अर्थ के साथ उसके इरादे अस्पष्ट हैं, वह काव्यात्मक उपकरणों का भारी उपयोग करती है, साथ ही "तूफान", "रोना" जैसे शब्द चयन भी करती है। "और" दुःख। यह उस टुकड़े के लिए एक बहुत ही ध्यान देने योग्य माहौल बनाता है जो पाठक के लिए अचूक है, भले ही वे छवियों और रूपकों की व्याख्या अपने अनूठे तरीके से करते हैं: पहाड़ी पर हल्की धुंध का मतलब है कि दुनिया दुखी होने से छुट्टी ले रही है।)

Explanation of Stanza Two

O, I’m gone back to the days of youth,
I am a child once more,
And ‘neath my father’s sheltering roof
And near the old hall door

In the second verse of ‘Mild the Mist Upon the Hill’, the poem introduces a character to serve as its narrator, and this is an uncommon place to introduce narration. Normally, a poem would not shift between third-person and first-person viewpoints at all, and if it does, it would typically not do so after only one verse. In hindsight, the first verse now reads more like the observations of an unhappy individual, reflecting or lamenting upon any one of many possible things.
     Their observations from the first verse cause them to imagine that they are a child again, inside their father’s house, described as being a “sheltering roof.” This is an interesting choice of words by Brontë — “house,” “home,” “protection,” and many other words could have had a similar effect.
     The use of the word “sheltering,” however, suggests a need on the speaker’s part, an innermost desire: the need to feel safe. Brontë’s choice of words is crucial to conveying this — beginning the verse with “O,” for instance, and even describing the “old” hall door adds a level of detail that suggests longing. Something about the simple view held by the speaker makes them feel both nostalgic and unsafe, though the poem continues to maintain its earlier theme of sorrow and of finding peace despite it.
('माइल्ड द मिस्ट अपॉन द हिल' की दूसरी कविता में, कविता अपने कथावाचक के रूप में सेवा करने के लिए एक चरित्र का परिचय देती है, और कथन प्रस्तुत करने के लिए यह एक असामान्य जगह है। आम तौर पर, एक कविता तीसरे व्यक्ति और पहले व्यक्ति के दृष्टिकोण के बीच बिल्कुल भी बदलाव नहीं करेगी, और यदि ऐसा होता है, तो यह आमतौर पर केवल एक कविता के बाद ऐसा नहीं करेगी। पीछे देखने पर, पहली कविता अब एक दुखी व्यक्ति की टिप्पणियों की तरह लगती है, जो कई संभावित चीजों में से किसी एक पर प्रतिबिंबित या विलाप करती है।
     पहली कविता के उनके अवलोकन से उन्हें यह कल्पना होने लगी कि वे फिर से एक बच्चे हैं, अपने पिता के घर के अंदर, जिसे "आश्रय छत" के रूप में वर्णित किया गया है। यह ब्रोंटे द्वारा शब्दों का एक दिलचस्प चयन है - "घर," "घर," "सुरक्षा," और कई अन्य शब्दों का समान प्रभाव हो सकता है।
     हालाँकि, "आश्रय" शब्द का उपयोग, वक्ता की ओर से एक आवश्यकता, एक आंतरिक इच्छा: सुरक्षित महसूस करने की आवश्यकता का सुझाव देता है। ब्रोंटे के शब्दों का चयन इसे व्यक्त करने के लिए महत्वपूर्ण है - उदाहरण के लिए, कविता की शुरुआत "ओ" से होती है, और यहां तक ​​कि "पुराने" हॉल के दरवाजे का वर्णन करने से विवरण का एक स्तर जुड़ जाता है जो लालसा का संकेत देता है। वक्ता द्वारा रखे गए सरल दृष्टिकोण के बारे में कुछ बात उन्हें उदासीन और असुरक्षित दोनों महसूस कराती है, हालांकि कविता इसके बावजूद दुःख और शांति पाने के अपने पहले के विषय को बरकरार रखती है।)

Explanation of Stanza Three

I watch this cloudy evening fall
After a day of rain;
Blue mists, sweet mists of summer pall
The horizon’s mountain chain.

The third verse continues from where the second one left off and sees the narrator continuing to imagine their childhood, watching, near the old hall door, the same sight they are seeing in the present day that’s caused this melancholy flashback. While the description of the natural world here alludes heavily to the same sight as described in the first verse, Brontë’s word choice, along with her choice of what to describe the scene, sets this apart significantly from “mild the mist upon the hill.” For one thing. the mist is described as “blue” and “sweet,” giving the phenomenon a pleasant color, as well as a positive description (respectively).
     The “pall” of the fog, normally a world with negative connotations, is prefixed with the word “summer” which gives the entire verse a pleasant, sunny kind of feeling. The additional description of the mountain chain and horizon adds to this significantly. The entire verse is being dedicated to describing the same idea as the one that introduced the poem through the eyes of a child.
No child, of course, would see a misty morning and think that the day has taken a break from weeping, and so it makes sense that the third verse focuses a great deal more on positive physical descriptions than emotional connotations and metaphoric meaning.
(तीसरी कविता वहीं से जारी रहती है जहां से दूसरी समाप्त हुई थी और वर्णनकर्ता को अपने बचपन की कल्पना करना जारी रखा, पुराने हॉल के दरवाजे के पास, वही दृश्य जो वे वर्तमान समय में देख रहे हैं, जो इस उदास फ़्लैशबैक का कारण बना। जबकि यहां प्राकृतिक दुनिया का वर्णन पहली कविता में वर्णित उसी दृश्य की ओर इशारा करता है, ब्रोंटे की शब्द पसंद, साथ ही दृश्य का वर्णन करने के लिए उसकी पसंद, इसे "पहाड़ी पर धुंध को हल्का करने" से काफी अलग करती है। एक चीज के लिए। धुंध को "नीला" और "मीठा" के रूप में वर्णित किया गया है, जो घटना को एक सुखद रंग देता है, साथ ही एक सकारात्मक विवरण भी देता है (क्रमशः)।
     कोहरे का "पतलापन", आम तौर पर नकारात्मक अर्थों वाली दुनिया, "ग्रीष्म" शब्द के पहले जुड़ा होता है जो पूरी कविता को एक सुखद, धूप जैसा एहसास देता है। पर्वत श्रृंखला और क्षितिज का अतिरिक्त विवरण इसमें महत्वपूर्ण योगदान देता है। पूरी कविता उसी विचार का वर्णन करने के लिए समर्पित की जा रही है जिसने कविता को एक बच्चे की आंखों के माध्यम से पेश किया था।
बेशक, कोई भी बच्चा धुंध भरी सुबह नहीं देखेगा और यह नहीं सोचेगा कि दिन ने रोने से छुट्टी ले ली है, और इसलिए यह समझ में आता है कि तीसरी कविता भावनात्मक अर्थों और रूपक अर्थ की तुलना में सकारात्मक भौतिक विवरणों पर अधिक ध्यान केंद्रित करती है।)

Explanation of Stanza Four

The damp stands on the long green grass
As thick as morning’s tears,
And dreamy scents of fragrance pass
That breathe of other years.


One of the most interesting aspects of the fourth verse is that the narrator is once again absent, and the reader instead experiences another third-person observation of the scene. This makes it very difficult to tell — is the speaker viewing the scene through their eyes in the present, or through their eyes in the past? That the dew is once again described as “morning’s tears” suggests the former, while the “dreamy scents” suggest the latter. This verse instead appears to combine the two perspectives, and imagine each individual strand of “long green grass” as giving off the scent of “other years.”
     The abstract nature of this verse gives the poem a very open-ended conclusion, and the combined perspectives offered to contribute to this. The first line of the verse describes the scene physically; the second line describes it from a more dreary perspective; the third line provides a more positive outlook, and the final line is of a very neutral tone. One potential meaning could be that each strand of grass represents a potential path for the future to take for the child; alternatively, it could simply be a reinforcement of the idea of how much better life was when those years were still ahead.
     The final verse effectively encompasses themes of sadness, of innocence in childhood, and of trying to break away from hardships, if only temporarily. The story being told here is more thematic than realistic, and it seems likely that this was Brontë’s intention, to describe a state of being more so than to tell a story, and her descriptions in ‘Mild the Mist Upon the Hill’ are very well-conveyed and described in such a way as to enable the reader to take part in feeling this story alongside its author. 
(चौथी कविता के सबसे दिलचस्प पहलुओं में से एक यह है कि वर्णनकर्ता एक बार फिर अनुपस्थित है, और पाठक को दृश्य के किसी अन्य तीसरे व्यक्ति के अवलोकन का अनुभव होता है। इससे यह बताना बहुत मुश्किल हो जाता है - क्या वक्ता वर्तमान में अपनी आँखों से दृश्य देख रहा है, या अतीत में अपनी आँखों से? ओस को एक बार फिर "सुबह के आँसू" के रूप में वर्णित किया गया है, जो पूर्व का सुझाव देता है, जबकि "सपने देखने वाली सुगंध" बाद का सुझाव देती है। इसके बजाय यह कविता दो दृष्टिकोणों को जोड़ती हुई प्रतीत होती है, और "लंबी हरी घास" के प्रत्येक व्यक्तिगत स्ट्रैंड को "अन्य वर्षों" की गंध देते हुए कल्पना करती है।
     इस कविता की अमूर्त प्रकृति कविता को एक बहुत ही खुला निष्कर्ष देती है, और संयुक्त दृष्टिकोण इसमें योगदान देने की पेशकश करते हैं। कविता की पहली पंक्ति दृश्य का भौतिक वर्णन करती है; दूसरी पंक्ति इसे और अधिक नीरस परिप्रेक्ष्य से वर्णित करती है; तीसरी पंक्ति अधिक सकारात्मक दृष्टिकोण प्रदान करती है, और अंतिम पंक्ति बहुत तटस्थ स्वर की है। एक संभावित अर्थ यह हो सकता है कि घास का प्रत्येक कतरा बच्चे के भविष्य के लिए एक संभावित मार्ग का प्रतिनिधित्व करता है; वैकल्पिक रूप से, यह केवल इस विचार का सुदृढीकरण हो सकता है कि जब वे वर्ष अभी बाकी थे तब जीवन कितना बेहतर था।
     अंतिम कविता प्रभावी रूप से उदासी, बचपन में मासूमियत और कठिनाइयों से दूर होने की कोशिश के विषयों को शामिल करती है, भले ही अस्थायी रूप से। यहां बताई जा रही कहानी यथार्थवादी से अधिक विषयगत है, और ऐसा लगता है कि यह ब्रोंटे का इरादा था, एक कहानी बताने से ज्यादा किसी स्थिति का वर्णन करना, और 'माइल्ड द मिस्ट अपॉन द हिल' में उनका वर्णन बहुत अच्छा है। -इस तरह से संप्रेषित और वर्णित किया गया है कि पाठक इस कहानी को इसके लेखक के साथ महसूस करने में भाग ले सके।)

Textual questions:

Exercise 1

Tick the correct answer from the given alternatives:

(1) The mist was upon the
(a) grass
(b) roof
(c) hill ✔
(d) leaf
(2) The sorrow of the day is described as
(a) silent ✔
(b) terrible
(c) overwhelming
(d) little
(3) The hall door mentioned in the poem is
(a) new
(b) large
(c) broken
(d) old ✔
(4) The poet watches the cloudy
(a) morning
(b) evening ✔
(c) afternoon
(d) night
(5) The colour of the mist is
(a) grey
(b) white
(c) yellow
(d) blue ✔
(6) The damp stands on the
(a) wall
(b) floor
(c) bush
(d) grass ✔

Exercise 2

Answer the following questions within twenty-five words:

(1) Where does the poet see herself when she thinks of her childhood?
Ans:- When the poet thinks of her childhood, she sees himself beneath his father’s sheltering roof and near the old hall door.

(2) What did the poet watch on the ‘cloudy evening'?
Ans:- On the cloudy evening fall, the poet watched the blue and sweet mists on the horizon’s mountain chain.

Grammar in Use:

Exercise 3

Identify the following sentences as simple, compound and complex:

(i) He is too short to climb the wall.
Ans:- simple
(ii) The sky was blue and the sun shone bright.
Ans:- compound
(iii) The old man who lived in a village believed that the earth was flat.
Ans:- complex
(iv) Leaving a job midway is not a good practice.
Ans:- simple
(v) Last week I met a friend who gave me a bag which is brown in colour.
Ans:- complex

Exercise 4

Do as directed:

(i) The question was so easy that everyone could answer it. (Change into a simple sentence)
Ans:- The question was too easy to answer.
(ii) A friend in need is a friend indeed. (Change into a complex sentence)
Ans:- A friend who is in need is the friend indeed.
(iii) Pollution is one of the most severe threats to our beautiful planet. (Change into a compound sentence)
Ans:- Our planet is beautiful but it faces one of the most severe threats from pollution.
(iv) Do or die. (change into a complex sentence)
Ans:- Unless you do,you will die.
(v) He was confused and stopped working. (Change into a simple sentence)
Ans:- Being confused he stopped working.

Composition:

Exercise 5

Write a letter within 100 words to the Headmaster/ Headmistress of your school seeking leave of two days for the purpose of attending the marriage ceremony of your elder sister.
Ans: 

To,
The Headmaster/Headmistress,
Kheshira High School,
Malda, West Bengal
Sub: Leave of absence
Sir/Madam,
     I beg to state that I, Sunirban Jha, is an obedient student of your school. I read in class-IX, section B and my roll number is 28.
With due respect I inform you that I will not be able to attend my class from 05.08.2020 to 06.08.2020. I wish to go home to attend the marriage ceremony of my elder sister.
     So, therefore, I request you to grant my leave of absence for those two days only so that I can attend the marriage ceremony of my elder sister.
Thanking You.
Yours sincerely,
Sunirban Jha
Vill+p.o- Kheshira
Malda

Exercise 6

Suppose you had bought a book from a bookstore. By mistake you left it there instead of bringing it back with you. Providing details of the book and its author, write a letter within 100 words to the owner of the store to find the book and keep it until you come to collect it.
Ans:-

To, 
Mr. Sanju Aggarwal
Aggarwal Book Stall,
Salt Lake,
Kolkata.732145
Subject : A book was left at the shop, after purchasing
 
Dear Sir,
     With the respect, I would like to state, that I am a regular customer of your bookshop. I usually go to your store for purchasing different kinds of book. I am writing this letter to make you know of my book that I did not bring with me after purchasing it.
     Yesterday, I visited the store and purchased a novel of Rabindranath Tagore named ‘Chokher Bali’. I had paid rupees two hundred for it. Suddenly, when I was paying the bill, I got a urgent call. I had to leave the store in a rush and forgot to take the book from the counter.
     So, therefore, I request you to take necessary step so that I may get the opportunity to get back my most desired book as early as possible.
Thanking you, 
Yours faithfully,
Sougata Ghosh
Goria, Kolkata
734211


 

No comments:

Post a Comment

इसे जरूर देखे !!!

The North Ship || Class 9 || Lesson 9 || All Stanza || Text || || Explanations || Summary || Hindi Translation || Word Meaning || Solution || Extra Question ||

Class 9  Lesson 9 The North Ship The author and the text: Philip Larkin Philip Arther Larkin ( 1922 - 1985) was a renowned English poet and ...

सबसे ज्यादा देखा गया !!!