Monday, September 11, 2023

Midnight Express || Class 08 || Lesson 11 || All Unit || Text || Hindi Translation || Word Meaning || Solution || Extra Question ||

 Midnight Express

Midnight Express
 Midnight Express

Alfred Noyes
By Alfred Noyes
Let's start:

Alfred Noyes (1880-1958) was a renowned English poet who is best known for his ballads. The Highwayman and The Barrel-Organ. Midnight Express is an edited version of one of his most famous short stories of the same name.
(अल्फ्रेड नोयस (1880-1958) एक प्रसिद्ध अंग्रेजी कवि थे जो अपने गाथागीत के लिए जाने जाते हैं। हाईवेमैन और बैरल-ऑर्गन। मिडनाइट एक्सप्रेस इसी नाम की उनकी सबसे प्रसिद्ध लघु कथाओं में से एक का संपादित संस्करण है।)

Let's share:

(1) Suppose you are standing before a mirror and you see there a person different from yourself. How would you react in such a situation? 
someone standing before a mirror and he see there a person different from himself
Ans : It's hard to say how someone would react in such a situation since it's a hypothetical scenario and people can react differently based on their personality and beliefs. Some people might be scared or confused, while others might be curious or intrigued. It really depends on the person and the context of the situation.
(2) Suppose you have read about a character in a book. How 
would you feel if you meet that character in real life?
Ans: It's hard to say how a child would feel if they met a character from a book in real life since it's a hypothetical scenario and people can react differently based on their personality and beliefs. Some children might be excited or happy to meet their favorite character, while others might be scared or confused. It really depends on the child and the context of the situation.

Let's Read:

It was a battered old book, bound in red leather. when Mortimer was twelve years old, house was covered in darkness, he took the book to  his bedroom to read by candlelight. The clock ticked in the hall below and the sea roared outside. 

Mortimer was fascinated by the battered old book . it contained a story called the Midnight Express; There was an illustration on page fifty, which threatened him for some unknown reason. The illustration showed an empty railway platform at night lit by a dull, yellow lamp. A single man stood under the lamp, his face  turned towards the black mouth of a tunnel. Mortimer never read beyond page fifty. 

Many years passed after that. Mortimer was now a young man. One day, around midnight, he was waiting for a train in a dark, empty junction.

(वह एक घिसी-पिटी पुरानी किताब थी, जो लाल चमड़े में बंधी हुई थी। जब मोर्टिमर बारह वर्ष का था, तो घर में अंधेरा था, वह मोमबत्ती की रोशनी में पढ़ने के लिए किताब अपने शयनकक्ष में ले गया। नीचे हॉल में घड़ी टिक-टिक कर रही थी और बाहर समुद्र गर्जना कर रहा था।
मोर्टिमर जर्जर पुरानी किताब से मोहित हो गया था। इसमें मिडनाइट एक्सप्रेस नामक एक कहानी थी; पृष्ठ पचास पर एक चित्रण था, जिसमें किसी अज्ञात कारण से उन्हें धमकी दी गई थी। चित्रण में रात में एक खाली रेलवे प्लेटफॉर्म दिखाया गया है, जो हल्के पीले लैंप से जगमगा रहा है। एक अकेला आदमी लैंप के नीचे खड़ा था, उसका चेहरा सुरंग के काले मुँह की ओर था। मोर्टिमर ने कभी भी पृष्ठ पचास से अधिक नहीं पढ़ा।
उसके बाद कई साल बीत गये. मोर्टिमर अब एक जवान आदमी था. एक दिन, आधी रात के आसपास, वह एक अंधेरे, खाली जंक्शन पर ट्रेन का इंतजार कर रहा था।)
midnight express



Let's continue:

There was a dull lamp glowing. Mortimer, in the lamp light,suddenly noticed a dark and solitary figure he knew. It was seen on page fifty of his book in his childhood. The figure faced the black mouth of a tunnel.

Mortimer's instincts were aroused. He walked quickly towards the figure and looked into its face. Mortimer was shocked. He was staring into his own face.

A wave of panic surged through Mortimer. He turned, gasped and broke into a wild run. He stumbled out of the platform and rushed down a moonlit road. He could hear the echo of his own footsteps behind him. The footsteps were steadily gaining on him. Mortimer paused for a moment. He was completely shaken with fear. He began to run again.

Quarter of a mile down, Mortimer saw a small white cottege. Seeking desperate shelter, Mortimer pounded on the wooden door. He heard heavy footsteps coming down creaking stairs. The door opened and a shadowy figure stood with a candle. They exchanged no words. The shadowy figure beckoned him inside. They went up the creaking stairs. 
(वहाँ एक धुँधला दीपक जल रहा था। मोर्टिमर ने लैंप की रोशनी में अचानक एक अंधेरी और अकेली आकृति को देखा जिसे वह जानता था। यह बचपन में उनकी किताब के पचास पेज पर देखा गया था। यह आकृति एक सुरंग के काले मुँह के सामने थी।
मोर्टिमर की प्रवृत्ति जागृत हो गई। वह तेजी से उस आकृति की ओर चला और उसके चेहरे की ओर देखा। मोर्टिमर हैरान था. वह अपना ही मुँह ताक रहा था।
मोर्टिमर में दहशत की लहर दौड़ गई। वह मुड़ा, हांफने लगा और तेजी से भागने लगा। वह मंच से लड़खड़ाकर बाहर निकला और चांदनी सड़क पर तेजी से चला गया। वह अपने पीछे अपने ही क़दमों की गूँज सुन सकता था। क़दमों की आहट लगातार उस पर बढ़ती जा रही थी। मोर्टिमर एक क्षण के लिए रुका। वह डर से पूरी तरह काँप गया। वह फिर से दौड़ने लगा| 
एक चौथाई मील नीचे, मोर्टिमर ने एक छोटी सी सफेद कुटिया देखी। हताश आश्रय की तलाश में, मोर्टिमर ने लकड़ी के दरवाजे पर दस्तक दी। उसने चरमराती सीढ़ियों से भारी क़दमों की आवाज़ सुनी। दरवाज़ा खुला और एक छायादार आकृति मोमबत्ती लेकर खड़ी थी। उन्होंने कोई शब्द विनिमय नहीं किया। छायादार आकृति ने उसे अंदर बुलाया। वे चरमराती सीढ़ियाँ चढ़ गये।)
midnight express


Let's continue :

The shadowy figure took him to an upper room where a bright fire was burning. There was an armchair beside the fire. By the armchair was a small, oak table on which lay a battered old book bound in red leather. The shadowy figure put the candle on the table and departed silently.

Mortimer collapsed into the armchair and picked up the old book. With a shook he realized it was the same book from his childhood, the book which contained the story of  'Midnight Express'. Mortimer was greatly afraid. He turned the pages with trembled hands. He began to read. The story was about a man who in his childhood had read a book which contained a frightening picture.

Mortimer tried to grasp the strange cycle of events he was going through. He was filled with acute dread. "Who is the strange man who asked me into this cottage?," Mortimer asked himself fearfully.

At that very moment the door opened and the strange host came in. His face was covered in darkness. The candle on the table cast huge shadows on the walls. The shadowy figure stood before Mortimer. Slowly he edged forward.

Mortimer, sitting on the armchair, felt a chill run up his spine. He looked up into the face of the shadowy figure. Mortimer realized he was looking at himself.

The clock ticked in the hall below and sea reared outside. The candlelight flickered. The old, battered book bound in red leather lay open on the table.

(वह छायादार आकृति उसे ऊपरी कमरे में ले गई जहाँ तेज़ आग जल रही थी। आग के पास एक कुर्सी थी। कुर्सी के पास एक छोटी, ओक की मेज थी जिस पर लाल चमड़े से बंधी एक पुरानी किताब रखी थी। छायादार आकृति ने मोमबत्ती मेज पर रख दी और चुपचाप चली गई।
मोर्टिमर आरामकुर्सी पर गिर गया और पुरानी किताब उठाई। झटके से उसे एहसास हुआ कि यह उसके बचपन की वही किताब थी, जिस किताब में 'मिडनाइट एक्सप्रेस' की कहानी थी। मोर्टिमर बहुत डर गया था. उसने कांपते हाथों से पन्ने पलटे। वह पढ़ने लगा. कहानी एक ऐसे आदमी के बारे में थी जिसने बचपन में एक किताब पढ़ी थी जिसमें एक डरावनी तस्वीर थी।
मोर्टिमर ने घटनाओं के उस अजीब चक्र को समझने की कोशिश की जिससे वह गुजर रहा था। वह तीव्र भय से भर गया। "वह अजीब आदमी कौन है जिसने मुझसे इस झोपड़ी में आने के लिए कहा?" मोर्टिमर ने डरते हुए खुद से पूछा।
उसी क्षण दरवाज़ा खुला और अजीब मेज़बान अंदर आया। उसका चेहरा अंधकार में डूबा हुआ था। मेज पर रखी मोमबत्ती की छाया दीवारों पर बड़ी पड़ रही थी। वह छायादार आकृति मोर्टिमर के सामने खड़ी थी। वह धीरे-धीरे आगे बढ़ा।
कुर्सी पर बैठे मोर्टिमर को अपनी रीढ़ की हड्डी में ठंडक महसूस हुई। उसने छायादार आकृति के चेहरे की ओर देखा। मोर्टिमर को एहसास हुआ कि वह खुद को देख रहा था।
नीचे हॉल में घड़ी टिक-टिक कर रही थी और बाहर समुद्र खड़ा था। मोमबत्ती की रोशनी टिमटिमा रही थी. लाल चमड़े में बंधी पुरानी, ​​फटी-पुरानी किताब मेज पर खुली पड़ी थी।
midnight express



Word Meanings :

  1. Midnight: अर्ध रात्री 
  2. renowned: प्रसिद्ध \ जाने-माने 
  3. edited: बदलाव किया 
  4. version: रूप 
  5. battered:फटा चिता 
  6. bound: बंधा 
  7. leather: चमरा 
  8. candlelight: मोमबाती का रोशनी 
  9. ticked: टिक टिक  
  10. roared: गरजना 
  11. fascinated: लुभाया 
  12. contained: सामग्री 
  13. illustration: चित्रण 
  14. threatened: डराया 
  15. unknown: अनजान 
  16. empty: खाली 
  17. lit: रोशनी 
  18. dull: धुंधला 
  19. towards: के और 
  20. tunnel: सुरंग 
  21. beyond: के पार 
  22. dark: अंधकार 
  23. glowing: चमकना 
  24. suddenly: अचानक 
  25. noticed: ध्यान दिया 
  26. solitary: एकांत 
  27. figure: आकृति 
  28. instincts: यादे 
  29. aroused: जग गई 
  30. quickly: तुरंत 
  31. shocked: चौकना 
  32. staring: एक टक देखना 
  33. wave: तरंग 
  34. panic: घबराहट 
  35. surged: बढी 
  36. gasped: हाफ़ना 
  37. broke into: फुट परा 
  38. wild: बेतहास 
  39. stumbled: ठोकर खाई 
  40. rushed: तेजी से भागा 
  41. moonlit: चांद  की रोशनी 
  1. echo: गूंजना 
  2. steadily: धीरे धीरे 
  3. gaining: बढ़ा 
  4. paused: रुका 
  5. moment: पल 
  6. shaken: कापना 
  7. Quarter: एक-चौथाई 
  8. mile: 1.6 km 
  9. cottage: झोंपरी 
  10. Seeking: चाहत \ मांगना 
  11. desperate: निराशाजनक
  12. shelter: आश्रय 
  13. pounded: लर गया 
  14. creaking: चरचराना 
  15. stairs: सीढ़िया 
  16. exchanged: लेन -देन  
  17. beckoned: वापस गया 
  18. burning: जलते हुए 
  19. armchair: आराम डायक कुर्सी 
  20. lay: रखा हुआ 
  21. departed: निकल गया 
  22. collapsed: ढह गया 
  23. picked up: उठा लिया 
  24. shook: झटका 
  25. realized: एहसास 
  26. contained: संग्रहीत 
  27. afraid: डर गया 
  28. trembled: कापने लगा 
  29. frightening: डर गया 
  30. grasp: भापन 
  31. strange: अजीब 
  32. events: घटनाए 
  33. acute dread
  34. fearfully: तीव्र भय
  35. host: मददगार 
  36. walls: दीवार 
  37. edged: किनारे 
  38. chill: ठंड 
  39. spine: रीढ़ की हड्डी
  40. flickered: फरफराया 

 



Textual Questions:


Activity - 1
Tick the correct alternative:

(i) Mortimer found the book

(a) at a friend's place
(b)in a book fair
(c) in his father's library  √

(ii) The illustration on the page showed

(a) a vast sea
(b) an empty railway platform √
(c) a dark library room

(iii) Mortimer was able to read up to

(a) page fifty of the book √
(b) the last page of the book
(c) page fifty-five of the book

(iv) Here Midnight Express is

(a) an express train
(b) a railway station
(c) a book √

Activity - 2
Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes:
(1) As a young man, Mortimer was waiting for a train in an empty junction. VI
(2) Mortimer found a battered old book. I
(3) He started to read the story by candlelight. II
(4) Mortimer stopped at page fifty while reading the story. V
(5) The illustration of the story frightened Mortimer every time. IV
(6) Mortimer was fascinated by the battered old book. III

 Activity - 3
Answer the following question : Why do you think Mortimer never read beyond page fifty of the book?
Ans:-  Because Mortime felt something threatening in the illustration on page fifty of the book.

Activity - 4
Complete the following sentences with information from the text:
(a) Mortimer noticed in the lamplight a dark and solitary figure which he knew.
(b) The solitary figure faced the black mouth of a tunnel.
(c) Walking towards the figure Mortimer looked into its face. 
(d) The shadowy figure stood with a candle.

 Activity - 5
Answer the following questions:
(a) When had Mortimer seen the 'dark and solitary figure' in his childhood?
Ans:- When Mortimer was reading fifty number page of the book called ‘Midnight Express’.
(b) "Mortimer was shocked"- When was Mortimer shocked and why?
Ans:- When Mortimer saw the face of the dark and solitary figure on the platform.
Mortimer was shocked because he saw the face of the man just similar to his own face.
(c) What was "steadily gaining" on Mortimer as he stumbled out of the platform?
Ans:- The footsteps of the dark and solitary figure were steadily gaining on him on the platform.

 Activity - 6
Write 'T' for true and 'F' for false statements in the given boxes. Give supporting statements for each of your answers:
(a) Mortimer found the old battered book on the armchair. F
S.S:- By the armchair was a small, oak table on which lay a battered old book bound in red leather. 
(b) Mortimer realized that the book was the same one which he had read in his childhood. T
S.S:- With a shock he realized it was the same book from his childhood, the book which contained the story of 'Midnight Express'.
(c) Mortimer felt immensely afraid of the things happening around him. T
S.S:- He was filled with acute dread.
(d) In the flickering candlelight, the host was seen standing by the table. F
S.S:- The shadowy figure stood before Mortimer.

Activity - 7
Answer the following questions:
(a) To where did Mortimer follow the shadowy figure?
Ans:- Mortimer followed the shadowy figure to an upper room of the cottage where a bright fire was burning.
(b) Why do you think Mortimer's hands trembled when he turned the pages of the book?
Ans:- Mortimer was astonished and afraid when he found the same book on the table that he read in his childhood.
(c) "Mortimer tried to grasp the strange cycle of events he was going through"- what was the strange cycle of events?
Ans:- Mortimer saw a picture in a book in his childhood and exactly the same picture and the book he sees when he is an adult man. He meets a man whose face exactly looks like his own face.
(d) Do you think the strange incidents that happened to Mortimer would not have occurred if he had not read the book?
Ans:- I think the strange incidents that happened to Mortimer would not have occurred if he had not read the book.

Activity - 8(b)
Identify the voice of the following sentences and fill in the chart given below:
(i) The artist is painting a picture.
(ii) A song is being sung by Shiela.
(iii) The boy was flying a kite.
(iv) Football was being played by the children.

Active voice

Passive voice

(i) The artist is painting a picture.

(ii) A song is being sung by Shiela.

(iii) The boy was flying a kite.

(iv) Football was being played by the children.

Activity - 8(c)

Match column A with column B:

A

B

 

(i) Mother is cooking food for us.

(a) Trees were being planted by the children

iii

(ii) Father is baking a cake.

(b) A lesson was being learnt by the students.

iv

(iii) The children were planting trees.

(c) Food is being cooked by mother for us.

i

(iv)The students were learning a lesson.

(d) A cake is being baked by father.

ii

 Activity - 8(d)

Change the voice of the following sentences:

(a) The girl is watching a film.

Ans:- A film is being watched by the girl.

(b) Rahul is driving a car.

Ans:- A car is being drived by Rahul.   .

(c) The author was writing a novel.

Ans:- A novel was being written by the author.

(d) The man was buying vegetables.

Ans:- Vegetables were being bought by the man.

Activity - 9

Find words in the passage which mean the following:

(a) a passage built underground to allow a railway / bus to go through a hill.

Ans:- tunnel

(b) to be very afraid of something

Ans:- panic

(c) shaking of the body

Ans:- trembling

(d) the sound that a door sometimes makes when we open it

Ans:- creaking

Activity - 10(a)

Suppose you find yourself alone in a railway station at night. Write a paragraph in about eighty words describing your experience.

Alone at the Railway Station

The desolation of a railway station at night possesses a unique aura, a haunting beauty that can both enchant and unsettle the soul. As I stood alone on the empty platform, the fluorescent lights overhead cast long, eerie shadows on the cold, unyielding concrete. The only sounds were the distant hoots of trains and the occasional rustling of leaves in the wind. The solitude was both eerie and liberating, offering a rare moment of introspection amidst the chaos of daily life. The echoing footsteps of my own solitude seemed to harmonize with the rhythmic clatter of approaching trains, creating a symphony of isolation and anticipation. In those quiet hours, the station became a canvas for imagination, as I envisioned the stories of the travelers who had passed through here, each with their own dreams, fears, and destinations. Alone at the railway station at night, I found solace in the serenity of the unknown, a reminder that in the quietest of moments, we can discover the most profound truths about ourselves.

(रेलवे स्टेशन पर अकेले : रात के समय रेलवे स्टेशन का सूनापन एक अनोखी आभा, एक मनमोहक सुंदरता रखता है जो आत्मा को मंत्रमुग्ध और बेचैन कर सकता है। जैसे ही मैं खाली मंच पर अकेला खड़ा था, ऊपर की ओर फ्लोरोसेंट रोशनी ठंडे, अडिग कंक्रीट पर लंबी, भयानक छाया डाल रही थी। एकमात्र आवाज़ दूर तक गाड़ियों की आवाज़ और कभी-कभी हवा में पत्तों की सरसराहट थी। एकांत भयानक और मुक्तिदायक दोनों था, जो दैनिक जीवन की उथल-पुथल के बीच आत्मनिरीक्षण का एक दुर्लभ क्षण प्रदान करता था। मेरे अपने अकेलेपन की गूँजती पदचाप निकट आती ट्रेनों की लयबद्ध गड़गड़ाहट के साथ तालमेल बिठाती हुई लग रही थी, जिससे अलगाव और प्रत्याशा की एक सिम्फनी पैदा हो रही थी। उन शांत घंटों में, स्टेशन कल्पना के लिए एक कैनवास बन गया, क्योंकि मैंने उन यात्रियों की कहानियों की कल्पना की, जो यहां से गुजरे थे, प्रत्येक के अपने सपने, भय और गंतव्य थे। रात में रेलवे स्टेशन पर अकेले, मुझे अज्ञात की शांति में सांत्वना मिली, एक अनुस्मारक कि सबसे शांत क्षणों में, हम अपने बारे में सबसे गहन सत्य की खोज कर सकते हैं।)

Activity - 10(b) 

Write an imaginary conversation between you and your friend discussing the advantages of visiting a library regularly.

Friend: Hey there, have you ever thought about visiting the library regularly?

I: Absolutely! I think there are so many advantages to spending time at the library.

Friend: Like what?

I: Well, for starters, libraries are treasure troves of knowledge. You can find books on virtually any topic you're interested in, whether it's history, science, literature, or even hobbies like cooking or gardening. It's a fantastic resource for lifelong learning.

Friend: True, but in this digital age, can't you find everything you need online?

I: While the internet is a valuable resource, libraries offer a curated collection of reliable, vetted information. Plus, being in a library helps you focus and avoid distractions. It's a peaceful environment that encourages deep reading and research.

Friend: That's a good point. But what else?

I: Libraries are also great for community engagement. They host events, book clubs, and workshops that can help you meet people who share your interests. It's a place where you can connect with others while also enriching your knowledge.

Friend: I never thought of it that way. What about cost?

I: Libraries are a budget-friendly way to access books, magazines, and even digital resources like e-books and audiobooks. You can save a lot of money by borrowing instead of buying.

Friend: That's a compelling argument. Anything else?

I: Yes, libraries support education. They offer homework help, research assistance, and resources for students of all ages. It's a valuable resource for students and lifelong learners alike.

Friend: You've convinced me! I'm going to start visiting the library more often.

I: That's great to hear! Libraries are truly wonderful places, and I'm sure you'll find it both enjoyable and beneficial.

(मित्र: अरे, क्या तुमने कभी नियमित रूप से पुस्तकालय जाने के बारे में सोचा है?
मैं पूरी तरह से! मुझे लगता है कि पुस्तकालय में समय बिताने के बहुत सारे फायदे हैं।
दोस्त: क्या पसंद है?
मैं: ठीक है, शुरुआत के लिए, पुस्तकालय ज्ञान का खजाना हैं। आप अपनी रुचि के लगभग किसी भी विषय पर किताबें पा सकते हैं, चाहे वह इतिहास हो, विज्ञान हो, साहित्य हो, या खाना पकाने या बागवानी जैसे शौक हों। यह आजीवन सीखने के लिए एक शानदार संसाधन है।
मित्र: सच है, लेकिन इस डिजिटल युग में, क्या आपको अपनी ज़रूरत की हर चीज़ ऑनलाइन नहीं मिल सकती?
मैं: जबकि इंटरनेट एक मूल्यवान संसाधन है, पुस्तकालय विश्वसनीय, सत्यापित जानकारी का एक क्यूरेटेड संग्रह प्रदान करते हैं। साथ ही, लाइब्रेरी में रहने से आपको ध्यान केंद्रित करने और ध्यान भटकने से बचने में मदद मिलती है। यह एक शांतिपूर्ण वातावरण है जो गहन अध्ययन और शोध को प्रोत्साहित करता है।
मित्र: यह तो अच्छी बात है. लेकिन और क्या?
मैं: पुस्तकालय सामुदायिक जुड़ाव के लिए भी बहुत अच्छे हैं। वे कार्यक्रमों, पुस्तक क्लबों और कार्यशालाओं की मेजबानी करते हैं जो आपकी रुचियों को साझा करने वाले लोगों से मिलने में आपकी सहायता कर सकते हैं। यह एक ऐसी जगह है जहां आप अपने ज्ञान को समृद्ध करने के साथ-साथ दूसरों से भी जुड़ सकते हैं।
मित्र: मैंने इसके बारे में कभी ऐसा नहीं सोचा था। लागत के बारे में क्या?
मैं: पुस्तकालय पुस्तकों, पत्रिकाओं और यहां तक ​​कि ई-पुस्तकों और ऑडियोबुक जैसे डिजिटल संसाधनों तक पहुंचने का एक बजट-अनुकूल तरीका है। आप खरीदने के बजाय उधार लेकर बहुत सारा पैसा बचा सकते हैं।
मित्र: यह एक सम्मोहक तर्क है. और कुछ?
मैं: हाँ, पुस्तकालय शिक्षा का समर्थन करते हैं। वे सभी उम्र के छात्रों के लिए होमवर्क सहायता, अनुसंधान सहायता और संसाधन प्रदान करते हैं। यह छात्रों और आजीवन सीखने वालों के लिए एक मूल्यवान संसाधन है।
मित्र: तुमने मुझे आश्वस्त कर लिया! मैं लाइब्रेरी में अधिक बार जाना शुरू करूंगा।
मैं: यह सुनकर बहुत अच्छा लगा! पुस्तकालय वास्तव में अद्भुत स्थान हैं, और मुझे यकीन है कि आपको यह आनंददायक और लाभदायक दोनों लगेगा।)

No comments:

Post a Comment

इसे जरूर देखे !!!

The North Ship || Class 9 || Lesson 9 || All Stanza || Text || || Explanations || Summary || Hindi Translation || Word Meaning || Solution || Extra Question ||

Class 9  Lesson 9 The North Ship The author and the text: Philip Larkin Philip Arther Larkin ( 1922 - 1985) was a renowned English poet and ...

सबसे ज्यादा देखा गया !!!